Friday, June 24, 2011

比較美國: 部落客惡評麵店 賠20萬判拘役 II

 
謝謝 李中志教授的回應:
台灣這些也都是公開的,如果知道案號,上網就可以查到判決書,上面什麼資料都有,是司法記者自己決定略過的。
至於該判決本身,我認為這是台灣對毀謗一向從寬認定,是文化問題,未必是司法問題。
不管什麼文化, 我相信法律都必須遵守 公平, 邏輯和常識.  就好像數學在任何文化裏應該是一樣的.  不應該因為人在台灣, 數學法律都不必邏輯.   I wrote:
一個評論 (review), 從定義來看, 就只是評論者的意見. 當評論者説麵太鹹, 任何人都知道這是評論者的意見.  法官的判決卻是, 你不能只吃一次就表達麵太鹹的意見. 
為什麼不可以呢?  這是我的誠實的認知呀!
我希望媒體公布整個案情, 包括法官的名字, 讓大家來決定這法官的判決是否合乎邏輯或常識.
假如我吃第二豌麵時,  麵不夠鹹了.  那就表示我應該修正我對第一豌麵的印象嗎?  或者懷疑我是不是記錯了第一豌麵的鹹度?  
能夠容忍 做出不合法判決的法官, 不要求他們受最嚴厲的制裁, 這樣的文化是劣質的文化.  

知道本案案號的人請提供資料.

看外國人對這個案件的感想: 
yelper-jail.jpg

Yelpers Debate Boycotting Taiwan Over Blogger Imprisonment
Eater National
A Taiwanese blogger's recent 30-day jail sentence over a supposedly slanderous restaurant review on her personal site sparked a boycott discussion on Yelp, a community that takes its freedom of ill-informed, inane speech very seriously. ...

Food blogger jailed for 'salty' review
Globe and Mail (blog)
If you dare to call a restaurant's offerings "too salty" in Taiwan (especially after all we're reading these days about sodium), you could wind up behind bars, the Daily What notes. A woman with an amateur food blog of moderate success (the Taipei ...

No comments:

Post a Comment